Vad är kiropraktik?

Kiropraktik kan beskrivas som en förebyggande behandling samt som en direkt åtgärd vid akuta problem. Vi använder oss av manuell manipulation (eller justering) för att för att återställa normal funktion till lederna i kroppen, särskilt i ryggraden, i syfte att förbättra kroppens funktion.

Vem kan kalla sig kiropraktor?

Kiropraktorer som har en internationell utbildning har fått universitets kvalitativa utbildningar och har efter examen på de flesta sätt likvärdig utbildning med en doktorand.

Behöver barn behandlingar av en kiropraktor?

Eftersom betydande ryggradstrauma kan förekomma vid födseln har många föräldrar kontrollerat sina nyfödda direkt efter födsel. När barnet växer, lär sig att hålla upp huvudet, sitta, krypa och gå, samtliga av dessa aktiviteter påverkar ryggraden. Därför är ett besök hos en kiropraktor en viktigt tid för barnet att i god tid få en kontroll av en doktor i kiropraktik.

När en kiropraktor behandlar befrias nervsystemet från ryggradsspänning, släpper kroppens helande kraft och immunsystemet fungerar mer effektivt,

Ska jag låta min läkare veta att jag överväger kiropraktisk vård?

Kiropraktorer är primärvårds personal och du behöver inte be om hänvisningar för att besöka en kiropraktik klinik.

När jag väl har gått till kiropraktorn, måste jag gå för alltid?

Det är ett antagande att så länge våra ryggar mår bra, fungerar de bra. Detta antagande är fel. Många gånger är smärta det sista som dyker upp när något har varit fel under en lång tid. Det kloka är att upprätthålla god hälsa för att förhindra att allvarliga problem utvecklas. Vi rekommenderar besök med individuella intervaller för att arbeta förebyggande med olika besvär.

Vad är ischias och kan kiropraktisk vård hjälpa några av symtomen?

Huvuduppgiften i kiropraktisk vård är ryggrads anpassningar (ryggradsmanipulering) . Ryggradsjustering hjälper till att minska nervirritabiliteten som orsakar inflammation, muskelspasmer, smärta och andra symtom relaterade till ischias.

Kan kiropraktisk vård hjälpa till med yrsel?

Vertigo, yrsel, det är ett vanligt symptom som behandlas av kiropraktorer speciellt patienter som upplevt trauma mot huvud och nacke.

En kiropraktors mål är att behandla leder som rör sig felaktigt. Om en patient har ett felaktig rörelsemönster i överkroppen. Felaktig information, signaler, från hjärnan ut till lederna kan störa rörelsemönstret och skapa obalans.

Denna typ av symptom kallas cervicogen vertigo och en behandling med en kiropraktisk manipulation är en enkel men effektiv åtgärd. I en studie som publicerades i oktober 1991 ”Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics” rapporterade kiropraktorn Don Fitz-Ritson en 90 procentig framgång av positiva resultat vid behandling av denna typ av yrsel med kiropraktik.

Kan kiropraktik hjälpa till vid graviditetsrelaterade symptom?

Under graviditeten finns det flera fysiologiska och endokrinologiska förändringar som uppstår för att förbereda miljön för barnets utveckling.

Följande förändringar i kroppen kan resultera i en felaktigt belastad ryggrad eller leder:

• Utstickande buk och ökad ryggkurva
  • Pelvic förändringar
  • Postural anpassningar
  • Justering av bäckensbalans och anpassning
    När bäckenet är feljusterat kan det minska mängden tillgängligt utrymme för barnets utveckling. Denna begränsning kallas intrauterin begränsning. Ett felaktigt bäcken kan också göra det svårt för barnet att komma in i bästa möjliga position för födsel. Detta kan påverka moderns förmåga att ha en naturlig, icke-invasiv födelse.
  • Breech och posterior positioner kan störa den naturliga förlossningen och leda till ingrepp som kejsarsnitt.

Nervsystemet är huvud kommunikationssystemet för alla kroppssystem inklusive reproduktionssystemet. Att hålla ryggraden i rätt läge hjälper hela kroppen att arbeta mer effektivt.

Vilka är fördelarna med kiropraktisk vård under graviditeten?

De potentiella fördelarna med kiropraktisk vård under graviditeten är:

• Behålla en hälsosammare graviditet
  • Minskad stress av nacke eller ledsmärta
  • Förhindra en potentiell kejsarsnitt

Wagner Kiropraktik & Hälsa