Whiplash – Den Tysta Epidemin

I Skandinavien är whiplash ett mycket dåligt rapproterat och ofta ett missförstått problem, vilket leder till att många av dess offer lever i tyst desperation, kämpande med ett problem som de inte vet mycket om, som deras doktorer inte förstår och somliga påstår inte ens exsisterar.

item2

Många kommer till oss med smärtsymptom, huvudvärk etc, långvariga problem som gradvis har förvärrats. De blir allt tröttare, mer stress- och ljudkänsliga, får allt sämre minne och koncentration – världen stänger in dem och de vet inte varför.Personer med dessa symptom kan ofta berätta om en bilolycka, ett fall från en häst eller annan betydelsefull skada, där de kände sig mindre eller något skadade direkt efter, men det var ytterst sällan något de behövde ligga inlagda för.

Trots detta finner vi när vi undersöker deras nackar, skuldror och relaterande kroppsdelar bevis för betydande trauma i muskler, leder och stödjevävnader, tydliga problem i fogarnas mekanik och andra objektiva indikatorer som leder oss till slutsatsen att det finns ett betydande trauma i patientens historia.

Akut Whiplash - Akut whiplash är den enklaste diagnosen att diagnostisera och behandla. Skadans uppkomst är färsk i minnet och dess effekter på kroppen har ännu inte haft chans att sätta sin prägel på längre sikt.

Efter en grundlig utvärdering är målet att återställa normal biomekanik i nacke, rygg, revben och käke (TM-leden).

Kronisk Whiplash - Vid kronisk whiplash har de långvariga, mekaniska problemen i ryggraden lyckats orsaka anpassningar i nervsystemet, (hypersensibilisering) vilka orsakar ständiga flodvågor av signaler till hjärnan från de skadade lederna, vilka kommer via nyetablerade neurologiska banor och vars uppgift är att leda smärta. Här är uppdraget betydligt mer svårt och tidskrävande.